Persondatapolitik

Persondatapolitik for Øens Kaffe 

 

Herunder kan du læse vores privatpolitik, som beskriver, hvordan vi behandler og bruger de data, som bliver indsamlet i forbindelse med alle slags opt-ins(samtykke). Det overordende formål, er at forbedre din oplevelse, og kvaliteten af den information du modtager. Har du input, feedback eller generelle spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os via hjemmesiden.

Denne persondatapolitik gælder for indsamling og brug af personoplysninger på hjemmesiden og i forbindelse med køb og andre henvendelser til vores virksomhed. Her finder du informationer, bl.a. om hvilke personoplysninger der indsamles, hvad de bruges til og hvilke rettigheder du har. Øens Kaffe IVS, CVR-nr.: 35683569 er ansvarlige for behandlingen og kan til enhver tid kontaktes, hvis du har spørgsmål. Du finder kontaktinformationer på hjemmesiden.

 

Hvilke personoplysninger behandler vi?

 

Når du handler med os, enten via vores webshop eller direkte, skal du i de fleste tilfælde afgive følgende oplysninger.

  • Navn
  • Telefonnummer
  • E-mailadresse
  • Leveringsadresse

 

Registreringen af disse oplysninger er en forudsætning for at købet kan gennemføres. I forbindelse med køb og henvendelser vil vi også gemme:

  • Købshistorik, bl.a. hvilken type vare eller tjeneste du har købt, og hvornår du købte dem
  • Servicestatus, servicehistorik, returneringer, reklamationer, reparationer samt eventuelle opgraderinger af produkter

 

Hvis du har oprettet en brugerprofil i vores webshop, kan du vælge at logge på med dit brugernavn og din adgangskode, når du skal handle på webshoppen. Køb kræver, at du logger på.

 

Ved oprettelse af en brugerprofil kræver vi, at du opgiver følgende oplysninger:

  • Personlige oplysninger
  • CVR Nummer
  • Postadresse
  • Telefonnummer
  • E-mailadresse

 

Når du opretter en profil, har du mulighed for at markere, om du ønsker at modtage vores nyhedsbrev. Du kan når som helst melde dig fra nyhedsbrevet igen ved at benytte et link nederst i nyhedsbrevet, som vil blive tilsendt via e-mail.

 

Hvis du vælger at deltage i en kampagne, brugerundersøgelse osv. vil dette kunne betyde, at du opgiver yderligere oplysninger, såsom køn, fødselsdato, interesser m.v., afhængig af hvad der efterspørges i den enkelte kampagne eller brugerundersøgelse. Deltagelse i denne type undersøgelse er frivillig.

 

Vi bruger såkaldte cookies og lignende teknologier, som genererer oplysninger, vi bruger til at forbedre brugeroplevelsen på hjemmesiden og til andre analytiske og statistiske formål. Disse oplysninger benyttes på et aggregeret niveau, men enkelte oplysninger vil kunne betragtes som personoplysninger på indsamlingstidspunktet, såsom din IP-adresse. Informationsindsamling ved hjælp af cookies er beskrevet mere udførligt i kapitel 7 nedenfor.

 

1. Grundlag for at behandle personoplysninger

Loven om personoplysninger begrænser adgangen til at behandle personoplysninger ved at angive, hvad der skal anses som legitime årsager til at indhente og bruge personoplysninger (“Behandlingsgrundlag”). Reglerne om Behandlingsgrundlag betyder, at det er muligt at behandle personoplysninger, når det er nødvendigt for at opfylde en aftale med den person, hvis personoplysninger bliver behandlet. Vores aftale med dig er vores primære Behandlingsgrundlag.

Desuden baserer vi dele af behandlingen på dit samtykke. Samtykke indhentes ved markedsføringshenvendelser, brugerundersøgelser, kampagner osv.

Enkelte behandlinger er baseret på en interesseafvejning, f.eks. analyse og videreudvikling af vores tjenester og hjemmesiden, hvor vores legitime interesse forbundet med brugen af oplysningerne vejer tungere end eventuelle ulemper for den enkelte kunde.

 

2. Hvad bruger vi dine personoplysninger til?

Vi anvender dine personoplysninger til følgende:

  • Opfyldelse af vores salgsrelaterede forpligtelser: Det omfatter opfyldelse af vores forpligtelser over for dig som kunde, herunder levering, relevant service, kundeopfølgning og besvarelse af spørgsmål samt opfyldelse af vores forpligtelser i henhold til gældende lov.
  • Relevante råd samt tilbud til dig om opfølgning og tilbud: Vi vil benytte dine personoplysninger til at give dig relevante råd, opfølgning og tilbud på produkter og tjenester relateret til det, du allerede har købt hos os.
  • Oprette kundeprofil: Vi vil kunne oprette en kundeprofil baseret på købshistorik og tilgængelige oplysninger som grundlag for nyhedsbreve, produktinformationer, tilpasset markedsføring og købsanalyser. 
  • Administration af brugerprofiler: Vi har adgang til din brugerprofil for at kunne administrere dine kontaktoplysninger og eventuelle samtykker til at modtage vores nyhedsbrev, deltagelse i kampagner eller lignende.
  • Reklamationer og reparationer: Hvis du reklamerer en vare eller beder os om at foretage reparation eller omlevering, skal vi bruge dine kontaktoplysninger for at kunne registrere reklamationen og gennemføre reparation eller omlevering.
  • Videreudvikling af tjenester og sikker drift: For at kunne videreudvikle vores tjenester og drive hjemmesiden på en god og forsvarlig måde er vi bl.a. afhængige af at kunne producere statistik om ting som trafik, køb og adfærd på hjemmesiden. Vi vil også kunne få brug for at få viden om svindel og at træffe modforanstaltninger.
  • Elektronisk markedsføring: Hvis du eksplicit har givet samtykke til det, vil vi benytte de personoplysninger, vi har om dig, til at sende dig tilbud og informationer om vores produkter. Vi bruger i den forbindelse bl.a. de informationer, vi har om dine tidligere køb, for at give dig tilbud, du efter vores mening kunne være interesseret i. Du kan når som helst give os besked om, at du ikke længere ønsker denne type henvendelser. Bare kontakt vores kundeservice.
  • Kampagner og undersøgelser: Hvis du vælger at deltage i en undersøgelse, kampagne eller gå ind på hjemmesiden, kan du blive bedt om at angive personoplysninger såsom navn, adresse og/eller telefonnummer. Formålet er at kunne identificere dig, hvis du eksempelvis vinder en præmie.
  • Brug af eksterne leverandører: Hvis du bestiller eksterne tjenester, vil kontaktoplysninger og andre relevante oplysninger, vi har registreret om dig, kunne blive udleveret til leverandøren.

 

3. Hvem får adgang til dine personoplysninger?

I enkelte tilfælde får andre virksomheder adgang til dine personoplysninger:

  • Andre selskaber i koncernen: Personoplysninger vil blive delt med moderselskabet Øens Kaffe IVS, og i nogle tilfælde vil vi have behov for også at dele dine personoplysninger med andre selskaber i koncernen, f.eks. i forbindelse med kundeservice. De oplysninger, vi deler, vil modtagerselskabet ikke bruge til andre formål end dem, der er angivet ovenfor i pkt. 3.
  • Offentlige myndigheder: Dine personoplysninger kan i særlige tilfælde blive udleveret til relevante offentlige myndigheder. En sådan udlevering vil kun finde sted, hvis vi er pålagt dette i henhold til gældende love og regler.

 

4. Brug af cookies osv.

Vi benytter såkaldte cookies eller informationskapsler for at forbedre brugeroplevelsen på hjemmesiden. En cookie er en tekstfil, som gemmes i din browsers interne hukommelse, når du besøger eller har interaktion med en webside.

Du kan forhindre, at vi gemmer sådanne cookies i din browser. De fleste moderne browsere (Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari, Opera osv.) er indstillet til at acceptere cookies automatisk, men du kan vælge selv at ændre indstillingerne, så cookies ikke bliver accepteret. Ulempen ved at deaktivere cookies i din browser er, at hjemmesiden ikke vil fungere optimalt. Det skyldes, at formålet med de fleste cookies, vi benytter, er at sørge for netop funktionalitet på hjemmesiden, som f.eks. at hjemmesiden kan huske, hvad du har lagt i din indkøbskurv.

Vi benytter også andre værktøjer end cookies til at indhente informationer om din IP-adresse, hvilken type browser du bruger, din bredbåndsleverandør, dit operativsystem, dato og tidspunkt for dit besøg på hjemmesiden samt data om, hvordan du navigerer på siden.

Disse informationer bruger vi til at analysere trends, så vi kan gøre hjemmesiden mere brugervenlig.

 

5. Sletning

Vi sletter dine oplysninger i overensstemmelse med de gældende lovkrav. Oplysninger om køb vil som hovedregel blive slettet, når der ikke længere er behov for at gemme oplysningerne for at besvare kundehenvendelser og reklamationer, medmindre vi skal bruge oplysningerne til andre lovlige formål.  Regnskabsloven og anden lovgivning kan i nogle tilfælde pålægge os at gemme visse typer informationer i længere tid.

I stedet for at slette personoplysningerne, kan det i nogle tilfælde være hensigtsmæssigt at anonymisere personoplysningerne. Med anonymisering menes, at alle identificerende eller potentielt identificerende kendetegn fjernes fra de datasæt, der gemmes.

 

6. Dine rettigheder

Vi værdsætter din feedback. Her kan du se, hvilke rettigheder du til enhver tid har, og som du kan gøre gældende ved at kontakte os via hjemmesiden. 

  • Trække samtykke tilbage: Hvis du har givet dit samtykke til at modtage henvendelser fra os om tilbud på vores varer og tjenester, kan du når som helst trække dette samtykke tilbage. Vi har gjort det sådan, at du nemt kan framelde dig denne type henvendelser i hver kampagne fra os. Samtykke kan også trækkes tilbage ved at kontakte vores kundeservice.
  • Bede om indsigt: Du har ret til at få indsigt i, hvilke personoplysninger vi har registreret om dig.
  • Bede om berigtigelse eller sletning: Du kan også bede os om at rette forkerte oplysninger, vi har om dig, eller bede os om at slette dine personoplysninger. Vi vil så vidt muligt imødekomme en forespørgsel om at slette personoplysninger, men vi kan ikke gøre dette, hvis der er tungtvejende grunde til ikke at slette dem, f.eks. at vi skal gemme oplysningerne af dokumentationshensyn. Mange oplysninger kan du slette selv. Eksempelvis kan du til enhver tid slette din profil hos os.
  • Klage til tilsynsmyndighederne: Hvis du er uenig i den måde, vi behandler dine personoplysninger på, kan du indsende en klage til Datatilsynet.

 

7. Ændringer

Vi kan foretage ændringer i denne databeskyttelseserklæring, f.eks. som følge af at vi foretager ændringer i hjemmesidens layout eller funktioner. Hvis vi foretager væsentlige ændringer, vil vi informere om dette på hjemmesiden.